Γέφυρα Πάμισου, 1950

Ηλίας Μπιτσάνης 

Το Νησί (Μεσσήνη) είναι ίσως η πρώτη πόλη που ανάσανε ελεύθερα από τη γερμανική κατοχή. Σαν σήμερα 4 Σεπτεμβρίου του 1944, ένα πλήθος κόσμου υποδέχεται στην πλατεία τους εκπροσώπους του ΕΑΜ και του ΕΛΑΣ και πανηγυρίζει. Οι Γερμανοί οπισθοχωρώντας ανατινάζουν τις γέφυρες για να διασφαλίσουν τα νώτα τους. Φεύγουν συνοδευόμενοι από τους ταγματασφαλίτες που συγκεντρώνονται στην Καλαμάτα για τη μεγάλη μάχη. Οι ανατινάξεις πέρα από την πάγια στρατιωτική πρακτική των Γερμανών με βάση το σχέδιο υποχώρησης, σκοπεύουν να παραλύσουν τις υποδομές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, επιχειρούν να εγκλωβίσουν δυνάμεις του ΕΛΑΣ δυτικά του Παμίσου ή να καθυστερήσουν τη μετακίνησή τους, καθώς από το Μελιγαλά με την μεγάλη ταγματασφαλίτικη βάση ελέγχουν το πέρασμα στη βόρεια πλευρά. Η ανατίναξη αποτέλεσε πλήγμα για την παραγωγή ρυζιού καθώς σε λίγο θα άρχιζε η συγκομιδή. Και γιαυτό όπως μαρτυρεί ο μπάρμπα Στάθης Καναβός και επιβεβαιώνουν δημοσιεύματα της «Ελεύθερης Μεσσηνίας», πρώτη δουλειά των απελευθερωτικών αρχών ήταν η κατασκευή περάσματος προς το βάλτο, που έγινε σε χρόνο ρεκόρ. Ετσι κατασκευάστηκε η ξύλινη γέφυρα που λειτούργησε για περισσότερο από 10 χρόνια συνδέοντας τη Δυτική Μεσσηνία με την Καλαμάτα και τους αγρότες με το βάλτο και τις καλλιέργειες.
Δυστυχώς αυτή την ημέρα κανένας δεν τη θυμάται στο Νησί. Και οι δημοτικές αρχές αποφεύγουν συστηματικά να γιορτάσουν μια σπουδαία ημέρα της τοπικής ιστορίας…

[Στη φωτογραφία η ξύλινη γέφυρα τη δεκαετία του 1950, από το λεύκωμα των ΓΑΚ Μεσσηνίας για το Νησί που έγραψε και επιμελήθηκε η Αναστασία Μηλίτση-Νίκα]

Γιωργης Ελαιοκομος Ύποθέτω ότι ή σιδηροδρομική γέφυρα και ή σύνδεση με το τραίνο ήταν έφικτή ή όχι ?.
Ηλίας Μπιτσάνης Τα τρένα ήταν ακινητοποιημένα στα υπό έλεγχο αστικά κέντρα και από τη σιδηροδρομική γέφυρα δεν περνούσαν αυτοκίνητα. Με τα πόδια περνούσαν και από το ποτάμι, δεν τους χρειαζόταν η σιδηροδρομική γέφυρα. Δεν είχαν πρόβλημα να βρέξουν τα πόδια τους εκείνοι που είχαν κάνει χιλιόμετρα επί χιλιομέτρων μετακινούμενοι συνεχώς μέσα από βουνά και κάμπους με τις πιο δύσκολες συνθήκες, καταδιωκόμενοι από Γερμανούς και ταγματασφαλίτες. Και πέρασαν…
Ηλίας Μπιτσάνης Στην υπόλοιπη διαδρομή οι Γερμανοί ανατίναζαν τις γέφυρες γιατί δεν μπορούσαν να γνωρίζουν πότε ο ΕΛΑΣ θα καταλάβει την Καλαμάτα και τις άλλες πόλεις στη διάρκεια της υποχώρησης..
Προβολή Σχολίων