Νησώτικο πανηγύρι, διασκέδαση, 1933

Ηλίας Μπιτσάνης

5-6-2020

Καμία σχέση με το Νησί ο τραγουδιστής Κώστας Καρίπης, φίρμα στο μεσοπόλεμο, σπουδαίος Κωνσταντινουπολίτης κιθαρίστας, τραγουδιστής και συνθέτης που ήρθε στην Αθήνα μετά τη Μικρασιατική καταστροφή. Η ανάρτηση έχει σχέση με την παρουσία του στο γενέθλιο τόπο στο Νησιώτικο πανηγύρι το 1933.
Εμφανίστηκε στο ζυθοζαχαροπλαστείον «Ο Κατσιβαρδάς» των Σωτ. Περώγλη και Λεων. Αναστασόπουλου με την τραγουδίστρια Ναϊσιέ Χανούμ, τον βιολίστα Αράπη και τον τυμπανιστή Τζοβάνο. Κατά τη διαφήμιση της εποχής, το κέντρο ήταν στο πάρκο και έκανε έναρξη εργασιών στο πανηγύρι. Οταν το Νησιώτικο πανηγύρι ήταν γεγονός μεγάλης εμβέλειας…
Μέλος που δημοσιεύει συχνά εικόνες και βίντεο

6-6-2020

Στο πανηγύρι του 1933 όμως είχε μεγάλο ανταγωνισμό στο… πάλκο. Ενα άλλο ζυθοπωλείο που άνοιξε στο πανηγύρι, των Πλεμμένου και Μπουτιέρου “ακριβώς έναντι Εθνικής Τραπέζης” είχε το συγκρότημα του Δημήτρη Αραπάκη. Μεγάλη φίρμα της εποχής στα νυχτερινά μαγαζιά της Αθήνας με καταγωγή από την Πρέβεζα, ακολουθούμενη από… βαρύ πυροβολικό.
Μαζί του ήταν ο Γιάννης Δραγάτσης (Ογδοντάκης), σπουδαίος Σμυρνιός μουσικός από μεγάλη οικογένεια μουσικών, που είχε συνεργαστεί με τον Καρίπη.
Και τη μεγάλη ερμηνεύτρια Μαρίκα (Φραντζεσκοπούλου) Πολίτισσα από την Κωνταντινούπολη. Τέταρτος της παρέας ο Δημήτρης Καλογερόπουλος.
Ενα δείγμα από αυτά που… άκουσαν οι Νησιώτες το 1933, περισσότερα στο youtube με σχετική αναζήτηση
Δημήτρης Αραπάκης
Ογδοντάκης
Μαρίκα Πολίτισσα

Ηλίας Μπιτσάνης
7-12-2020
Τελευταίο μεγάλο όνομα που εμφανίζεται στις διαφημίσεις προπολεμικά στο Νησιώτικο πανηγύρι είναι η Σμυρνιά τραγουδίστρια και μεγάλη μορφή του ρεμπέτικου Ρίτα Αμπατζή, το “αντίπαλο δέος” σχηματικά της Ρόζας Εσκενάζυ με την οποία συνεργάσθηκε κατά διαστήματα. Ξεκίνησε την καριέρα της στο τραγούδι στα πρώτα χρόνια του ’30. Τραγούδησε ρεμπέτικα, σμυρνέικα, και δημοτικά τραγούδια στους δίσκους των 78 στροφών στα χρόνια 1930-1940. Συνεργάσθηκε με πολλούς επιτυχημένους μουσικούς όπως τους Παναγιώτη Τούντα, Βαγγέλη Παπάζογλου, Σπύρο Περιστέρη, Δημήτριο Σέμση, Μάρκο Βαμβακάρη, Ρόζα Εσκενάζι, και Βασίλη Τσιτσάνη.
Εμφανίστηκε στο Νησί το 1934 στο “καφεζυθοπωλείον Ν. Πλεμμένου και Σια”, μαζί με τη “Μαρίκα ή Φραντζεςσκοπούλου ή Πολίτισσα” για την οποία έγραψα και χθες και τον Γιάννη Δραγάτση (Ογδοντάκη) γνωστό από προηγούμενες αναρτήσεις. Την ομάδα συμπλήρωνανα ο “Στέργιος Τσιμβαλίστας” (ενδεχομένως “τσεμπαλίστας” δηλαδή που έπαιζε τον… πρόγονο του πιάνου το τσέμπαλο) και τραγουδιστής Ανδραΐδης.
Κάποια από τα τραγούδια της ανάρτησης ακούστηκαν και στο Νησιώτικο πανηγύρι του 1934
Μερακλήδες οι Νησιώτες της εποχής! Στα τέλη της δεκαετίας του 50, επίσης, μαζεύονταν στο κέντρο του Τσέλιου νομίζω και χόρευαν… σουίνγκ
Ηλίας Μπιτσάνης  Βάγια Χριστοπούλου
ευκαιρία με την παρέμβαση να επισημανθεί μια ενδιαφέρουσα «διάσταση» στις δύο γιορτές συλλογικής μνήμης:
Στο πανηγύρι κυριαρχούσε το ρεμπέτικο και γενικότερα το λαϊκό τραγούδι, ενώ στους αστικούς χορούς του καρναβαλιού οι «ευρωπαϊκοί χοροί» που εναλλάσονταν με δημοτικούς.
Μια μικρή είδηση του 1938 επιβεβαιώνει με έναν τρόπο το σχολιασμό σου: «Εξαιρετικήν επιτυχίαν εσημείωσεν η χοροεσπερίς της Φιλαρμονικής μας που εδόθη το παρελθόν Σάββατον στην μεγάλην αίθουσα του ζαχαροπλαστείου Βαλσαμάκη και Λαδά. Η αίθουσα αύτη χάρις εις τας προσπαθείας των διευθυντών του κέντρου, καταλλήλως διακοσμημένη με γιρλάντας και πολυχρώμους ηλεκτρικούς προβολείς, παρουσίαζε εξαιρετικόν θέαμα. Οι χορευταί και αι χορεύτριαι όλοι
ανεξαιρέτως εχόρευσαν με ξεχωριστό κέφι. Ωραίαι εμφανίσεις, έξωμοι τουαλέτες, κυλικείον
πλουσιώτατον, κοτιγιόν άφθονα και τόσα άλλα απετέλεσαν το σύνολον της προχθεσινής
βραδυάς και συνέτειναν ώστε η χοροεσπερίς να διαρκέσει μέχρι των πρωινών ωρών. Η Φιλαρμονική μας με τους παλιούς της μαθητάς εξετέλεσε άριστα όλα τα νέα τεμάχια φοξ, ταγκό
κ.λπ. συντείνασα εις την επιτυχίαν της εορτής». Κοινός παρονομαστής το γλέντι…
Παιδιά επειδή εγώ είμαι και μικρή χαχαχα θυμάμαι περίπου 66 με 68 τον Ζαγοραιο με την Αννουλα να τραγουδάνε στο κέντρο του Τσελιου στο δρόμο προς σιδηροδρομικό σταθμό. Πήγαινα όταν άρχιζε το πρόγραμμα πίσω από τις καλαμιές του νέου δρόμου και κρυφοκοίταγα μέχρι να έβγαινε το οριενταλ. Μετά πηλάλα για το σπίτι .
Προβολή Σχολίων